روتاری انکودر ابسولوت چیست؟

 

در این مطلب سعی شده سوال بدون استفاده از تئوری های پیچیده انکدر موضوع انکدر ابسولوت Absolute شرح داده شود .


مفهوم انکدر ابسولوت چیست؟

انکدر ابسولوت Absolute

روتاری انکدر ها سنسورهایی هستند که میزان چرخش را نشان می دهند روتاری انکدرهای افزایشی incremental فقط در زمانی که به برق وصل هستند می توانند موقعیت درست را نشان دهند در مقابل آنها روتاری انکدرهای مطلق (Absolute ) ،همواره موقعیت صحیح را نشان می دهند به عبارت دیگر این سنسورها اگر در حالت خاموش نیز گردانده شوند بعد از روشن شدن موقعیت درست را نشان می دهند. در حقیقت بودن یا نبودن برق باعث خطا در خواندن موقعیت صحیح نمی گردد. همانطور که می دانید اگر یک روتاری انکدر افزایشی Incremental در حالت خاموش یا در حالی که برق قطع است چرخانده شود بعد وصل برق موقعیت نشان داده شده صحیح نخواهد بود ، اما در روتاری انکودر های ابسولوت این چنین نیست.

خرید روتاری انکودر ابسولوت

روتاری انکدر ابسولوت Absolute

 کاربرد روتاری انکودر ابسولوت Absolute

با توضیحات بالا مشخص است که روتاری انکودر ابسولوت چه کاربردهایی می تواند داشته باشد . در صنعت هر جا که بخواهیم موقعیت محور را بعد از وصل برق بطور درست داشته باشیم از انکدر ابسولوت استفاده می کنیم . کاربردهایی مثل درب های اتوماتیک حساس ، شیرهای بزرگ نفت و گاز ، بالابرهای بزرگ ، چرخش انتن های بزرگ ، چرخش پنل های خورشیدی بزرگ ، توربین های بادی و…
روتاری انکودر ابسولوت BIN باینری

 

روتاری انکودر Absolute خروجی پارالل

روتاری انکدر های ابسولوت با پروتکل های خروجی متنوعی کار می کنند . نوع پارالل یا موازی یکی از این پروتکل ها است . پروتک موازی در مقابل پروتکل سریال مطرح می گردد . طبیعی است که برای انتقال اطلاعات بصورت مواری یا پارالل به تعداد بیشتری سیم نیاز داریم .در پروتکل های سریال تعداد وایر ها کاهش یافته است. روتاری انکدرهای پارالل در مدلهای مختلف تولید می گردد که مدلهای باینری ، گری و BCD مرسوم تر است
3/ روتاری انکودر Absolute نوع باینری
روتاری انکدر های ابسولوت با رزولیشن های مختلف تولید و فروخته می شود و اصطلاحا برای این انکدر ها واژه بیت بجای رزولیشن کاربرد دارند . مثلا یک انکدر 14 بیتی دارای رزولوشن دو بتوان چهارده یا 16384 است . در انکودر های ابسولوت پارالل معمولا به ازای هر بیت یک سیم داریم بطور نمونه روتاری انکدر ابسولوت نوع باینری شرکت Ateksensor بیش از شانزده سیم دارد که چهارده تای آن مربوط به سیگنالها است .
 اینکودر ابسولوت باینری

انکودر ابسولوت باینری

همانطور که می دانید در پروتکل باینری ارزش هر رقم دو برابر عدد سمت راست خود است بنابراین با ارزش گذاری خروجی ها براحتی می توان موقعیت انکدر را حساب کرد .
انکودر Absolute باینری

روتاری انکودر Absolute نوع گری

روتاری انکودر های Absolute با رزولیشن های مختلف تولید می شود و گاها برای این انکدر ها واژه بیت بجای رزولیشن کاربرد دارند . مثلا یک انکدر 14 بیتی دارای رزولوشن دو بتوان چهارده یا 16384 است . در انکودر های ابسولوت پارالل معمولا به ازای هر بیت یک سیم داریم بطور نمونه روتاری انکدر ابسولوت نوع گری Gary شرکت Ateksensor بیش از شانزده سیم دارد که چهارده تای آن مربوط به سیگنالها و مابقی برای تغذیه و دیگر کاربردها است .
 انکودر ابسولوت Gray

 

انکودر ابسولوت گری Gray

پروتکل گری Gray نیز یکی دیگر از پروتکلهاست . علت استفاده از پروتکل گری کمک به سادترشدن ساخت انکدر است همانطور که در این پروتکل ملاحظه می کنید تغییر موقعیت فقط با عوض شدن یک بیت انجام می گردد .
عکس Ateksensor Gary Absolute Encoder

انکودر ابسولوت کد BCD

روتاری انکودر های Absolute دارای رزولیشن های متنوع و متناسب با کابردآن درصنعت تولید می گردد در انکودرهای ابسولوت گاها واژه بیت بجای رزولیشن کاربرد دارند . مثلا یک انکدر 14 بیتی دارای رزولوشن دو بتوان چهارده یا 16384 است . در انکودر های ابسولوت پارالل معمولا به ازای هر بیت یک سیم داریم بطور نمونه روتاری انکدر ابسولوت نوع BCD شرکت Ateksensor بیش از شانزده سیم دارد که چهارده تای آن مربوط به سیگنالها و مابقی برای تغذیه و دیگر کاربردها است .
انکودر ابسولوت BCD

انکودر ابسولوت کد BCD

پروتکل BCD نیز یکی دیگر از پروتکلهاست . پروتکل کد بی سی دی ترکیبی از کد باینری و کد دهدهی است بدین صورت که برای هر رقم دهدهی چهار بیت باینری قرار می دهند . هر چهار بیت باینری معرف یک رقم دهدهی است
 انکودر Absolute کد BCD

جهت اطلاعات بیشتر با تلفن 09121473023 تماس حاصل فرمایید .

خرید روتاری انکودر 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سال نو مبارک


تقویم ۱۴۰۳ جهت دانلود قرار داده شده است