کالیبراسیون خطکش دیجیتال ( روش چند تکه ای )

همانطور که در فیلم نیز گفته شده ، ممکن است ماشین و یا خطکش دیجیتال مقداری خطا داشته باشد . اگر این خطا بصورت خطی باشد با روش Linear Error Compensation برطرف می گردد . توضیحات بیشتر را در فیلم ( کالیبره کردن خط کش دیجیتال ) ببینید . اما اگر خط بصورت خطی نیاشد بصورت سگمنتی قابل برطرف شده است . توضیحات مربوط به رفع خطای بروش خطی در بخش 5.2.1 و توضیحات مربوط به رفع خطا بروش سگمنتی در بخش 5.2.2 منوال ADR10-3 آورده شده است .


 

فیلم رفع خطای دستگاه بروش سگمنتی

در فیلم فارسی زیر بخش 5.2.2 از منوال نمایشگر ADR10 شرح داده شده است . در این بخش روش رفع خطای دستگاه یا خطکش دیجیتال بروش چند تکه ای یا سگمنتی آمده است .

 رفع خطای دستگاه بروش چند تکه ای

 

تنظیم خط کش دیجیتال

لازم بذکر است که بندرت لازم می شود با این روش بخواهید خطای دستگاه را برطرف نمایید معمولا دستگاهها و خطکش های دیجیتال قطعات پردقتی هستند و نیاز به این کارها نیست . بنابراین قبل اقدام برای رفع خط به این روش به نکات زیر توجه فرمایید .

خطا های تکرار پذیر خطکش دیجیتال

اگر دستگاه شما بعد از چند بار تست و اندازه گیری همواره خطایی تقریبا ثابت دارد می توانید از این روش استفاده کنید مثلا اگر یک طول را چند بار اندازه میگیرید و همواره عدد خطا تقریبا ثابت است حالا می توانید با یکی از روش های فوق، آن را برطرف نمایید . اما اگر با هر بار تست به عدد جدیدی می رسید این روش بشما کمکی نخواهد کرد . در این حالت ممکن است دستگاه شما ایراد مکانیکی ( معمولا لقی و ساییدگی در گایدها ) داشته باشد . همچنین اگر خط کش شما خراب باشد رسیدن به اعداد مشابه با تکرار تست وجود ندارد . بنابراین زمانی از این روش استفاده کنید که با تکرار تست خطا ثابت باشد .

 خطکش دیجیتال و لقی بین پیچ و مهره

لقی بین پیچ و مهره در دستگاههای منوال که به خط کش دیجیتال مجهز هستند خطایی در اندازه ها ایجاد نمی کند . این خطا زمانی حایز اهمیت است که شما با ورنیه کار می کنید .ورنیه میزان گردش میل پیچ را نشان می دهد و با لقی به خطا می افتد ولی خطکش دیجیتال روی قسمت متحرک نصب شده و حرکت واقعی محور را اندازه می گیرد .

رفع خطای دستگاه در یکصد تکه

یکی از قابلیتهای منحصر بفرد نمایشگر ADR10 رفع خطای دستگاه بصورت سگمنتی است در حداکثر یکصد تکه یا سگمنت است . در این روش که برای ماشین آلات خیلی بزرگ مورد توجه است ابتدا طول ماشین می تواند به یکصد قطعه تقسیم شده و انگاه در هر قطعه تصحیح انجام گردد . هرچه این تعداد (سگمنت ها ) بیشتر باشد تصحیح خطا بهتر انجام می پذیرد .

.

کاتالوگ نمایشگر دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *